Loading...

Tuesday, September 16, 2008

Wagih Aziz


Wagih Aziz




An Egyptian composer and singer, Wagih has had a long professional, making his debut back in 1988 through a theatrical adaptation of Fouad Haddad's poems. Over the years, Wagih developed a taste chiefly influenced by two styles, those of Sayyed Darwish and The Rahbanis – an influence that made its way into his own style. Both Wagih's and Darwish's tunes are inspired by and based on their compatriots' concerns and propensity with a spectrum of their strata. While the Rahbanis, above all other Arab experiments, are regarded by Wagih as the model, in terms of the greatest lyrics and melodies.
Actually, a listener of the three of them can easily observe main specific similarities: simple wording, subjects depicting everyday issues and situations, and prolificacy of musicals (mastered and pioneered by Darwish and the Rahbanis as far as Arab music is concerned). Even when not performed onstage or onscreen, Wagih's songs maintain a 'dramatic' nature with elements of monologue, dialogue, characters and narration.

Wagih's melodies rely on words. As for the poets he may sing or melodize their works, he generally favors those whose vocabulary and themes reflect Egyptian culture.

Socially, Wagih was born to a Northern Upper-Egyptian middle-class family, many of its members exercising artistic hobbies, such as drawing, sculpture and photography. Regarding his own interest in music, Wagih says that he did not intended to be a musician, singer, or even a music lover, and most likely is that music itself is selective with the people it "calls"!

Far from ideology, 'Arab song' is a generic label found inaccurate and even fallacious by Wagih, who believes in the uniqueness of each country's heritage and production. Consistently, the one can only identify an Algerian, Gulf, or Lebanese song among others. "No need to borrow the others' culture, still I enjoy a variety of Arab types and genres," says Wagih.

Wagih Aziz Albms:
Bellil (At Night) 1997
Zaalan Shewaya (A Bit Down) 2004
Naes Hetta (Incomplete) 2007

..........

وجيه عزيز ملحن ومغن مصري، امتدت مسيرته الاحترافية لسنين عديدة كانت باكورتها مسرحية من أشعار فؤاد حداد في إحدى مسارح الدولة سنة 1988. تأثر وجيه في تطوره الفني بنموذجين رئيسيين؛ سيد درويش و الرحبانية. أثر سيد درويش في موسيقى وجيه بجعل منبعها الأول انفعالات وهموم أهل البلد بفئاتهم المختلفة. أما الرحبانية فقد ظلوا في نظر وجيه أصحاب أرقى الكلمات والألحان بين المشاريع الموسيقية العربية

وبنظرة عامة نستطيع فعلا أن نخرج بأوجه شبَه أساسية بين وجيه ودرويش والرحبانية: بساطة اللغة، الموضوعات التي تتناول العادي واليومي، المسرح الغنائي (الذي برع فيه درويش والرحبانية وصاروا من رواده في العالم العربي). فحتى عندما تؤدى أغاني وجيه خارج الأعمال المسرحية أو السينمائية، فالنصوص وحدها مليئة بالحوار والحدوتة والشخصيات.

تتكئ ألحان وجيه دائما على الكلمة، وهو ذو مزاج خاص فيما يتعلق بما يغنيه من أشعار، مفضلا أولئك الذين أسسوا قواميسهم وتيماتهم على حياة وثقافة الشعب المصري بمختلف فئاته.

تعود أصول وجيه إلى عائلة متوسطة من شمال صعيد مصر، يهوى غالبية أعضائها الفن بمختلف أشكاله كالرسم والنحت والتصوير. وعن دوافع اهتمامه بالموسيقي، يقول وجيه إنه لم يختر أن يكون ملحنا ولا مغنيا ولا أن يحب الموسيقى، وربما تكون الموسيقى هي التي اختارته

وإذا كان الكل يتكلم عن الغناء العربي، فإن وجيه يؤمن بالخصوصية الفنية والتراثية لكل منطقة، قائلا إنه ضد مسمى ’الأغنية العربية‘ فهناك الأغنية الجزائرية والخليجية واللبنانية، ولا يجد داعيا لأن يستعير ثقافة الآخرين لاستخدامها في ألحانه، لكنه لا يجد مانعا أيضا من أن يستمتع بكل لون من ألوان الغناء في مختلف البلدان العربية


:ألبومات وجيه عزيز
بالليل - 1997 زعلان شوية - 2004 ناقص حتة - 2007

1 comment:

  1. Gгeat blog! Dο you haνe any tips anԁ hіnts foг asрiring writerѕ?
    I'm hoping to start my own blog soon but I'm a little lost on eѵeгуthing.
    Wоuld you aԁvise staгting with
    a free platform like Wοrԁprеss or go for a pаid οptіon?
    Thегe are so many optiοns out theгe that I'm completely confused .. Any suggestions? Thank you!

    Also visit my blog post http://www.bucket--truck.com/
    Also see my web site :: used bucket trucks

    ReplyDelete

thank you